Momentové hřídele s integrovaným kuličkovým šroubem kombinuje rotační matici kuličkového šroubu a drážkované hřídele pro přenos krouticího momentu na jediném hřídeli, což umožňuje lineární ovládání, přenos točivého momentu a rotační pohyb s jedinou kompaktní sestavou. Váží méně a jsou menší než sestavy s lineárním pohybem složené z několika komponent, takže jsou ideální pro malé prostory.
Standardní momentové hřídele mají matici nasazenou na hřídeli, který má po celé délce drážky. Matice se skládá z vnějšího ocelového těla, klece, čelních těsnění a valivých elementů. Je navržena a vyrobena tak, aby bylo dosaženo spolehlivě hladkého a plynulého pohybu. Pro přenos silového zatížení a přenos točivého momentu se využívá kuliček, které se odvalují v drážce (gotického profilu). Díky tomu lze přenášet točivý moment.
Momentová hřídel s omezeným zdvihem se skládá z matice a drážkované hřídele. Matice se skládají z vnějšího válce, vnitřní klece, bočních kroužků a kuliček. Protože klec v matici navzájem odděluje kuličky od sebe, tak se tyto valivé elementy navzájem nedotýkají a tím je zajištěn velmi hladký a přesný lineární pohyb. Zdvih u této série je omezen, protože se nejedná o princip zpětné cirkulace kuliček. Pro normální provoz se doporučuje považovat 80% maximálního zdvihu za skutečnou dráhu zdvihu.
Momentové hřídele s integrovaným rotačním ložiskem se používají pro rotační a lineární pohyb. Lineární pohyb je zajištěn pomocí kuliček, které se odvalují v drážce momentové hřídel a rotační části (integrovaného valivého ložiska), které může být buď se zkříženými válečky nebo s kuličkami. Lineární drážka v hřídeli přenáší točivý moment a dosahuje přesného polohování v lineárním směru. Přidáním rotující části mohou momentové hřídele s integrovaným rotačním ložiskem dosáhnout přesného polohování v lineárním i rotačním směru.
Více infomací ke každému typu momentových hřídelí naleznete ZDE
Odkazy